Гость
|
Первые упоминания о Куликовской битве в летописях ничем особым не выделялись . Переписчик Рогожского летописца вообще допустил ошибку при переписи рассказа о Куликовской битве. Ошибка была допущена в заголовке.
Но прошло время после княжения Дмитрия Ивановича, и оценка событий стала меняться. Тогда возникла «Задонщина», «Повесть о Куликовской битве». появились мифы.
Причина, на мой взгляд в том, что Московские князья обретали все больший политический вес и им нужнен был великий предок бившийся с татарами, и побеждавший их. Особенно он нужен был первому царю Всея Руси Ивану III перед стоянием на Угре.
Самыми первыми источниками о К.б. считаются первая Новгородская летопись и Рогожская (Тверская).
Никоновская, Софийская, 4-я Новгородская и др. появились позднее. Причем в поздних летописях количество человек, участвующих в битве о-очень сильно отличается и далеко от реального, уже признанного большинством историков.
Чтобы не быть голословной, привожу содержание первой Новгородской летописи. Рогожская примерно аналогична.
В лѣто 6888 [1380]. Биша чоломъ всь Новъградъ господину своему владыцѣ Алексѣю, чтобы еси, господине, ялъся ѣхати [ко] князю великому [Дмитрею Ивановичю]. И владыка прия челобитье своих дѣтеи, всего Новагорода, поиха на Низъ, за недѣлю до цвѣтнои недѣлѣ а с нимъ поиха Юрьи Иванович, Михаило Данилович, Юрьи Онцифорович, Иевъ Обакунович , Иванъ Федорович и иных бояръ много и житьих мужь. Князь же прия [их] в любовь, а к Новугороду крестъ цѣловалъ на всеи Вперёдѣ новгородчкои и на старых грамотах. В то же лѣто, мѣсяца августа, приидоша вѣсти от Орды к великому князю Дмитрию и брату его князю Володимеру , якоже въздвизается на крестияны измаилетескыи род поганыи. Нѣкоему убо у них худу / цесарюющу , а все дѣющю у них князю Мамаю, и лютѣ гнѣвающюся ему на великого князя и на всю Рускую землю. Се же слышавъ князь великыи Дмитрии Иванович, яко грядеть на нь сила велика татарьская , и собравъ многы вои, и поиде противу безбожных Татаръ, а уповая на милосердие божие и на пречистую его матерь божию богородицю , на приснодѣвицю Марью , призывая на помощь честныи крестъ; и въниде бо в землю их за Донъ, и бѣ ту поле чисто на усть рѣкы Непрядвы, и ту исъполцишася - погании Измаилятяне противу крестиянъ . Москвици же мнози небывалци, видѣвши множество рати татарьскои , устрашишася и живота отцаявшеся , а инѣи на бѣги обратишася, не помянувше реченаго пророкомъ, како единъ пожнеть , а два двигнета тму, аще не богъ предасть ихь. Князь же великыи Дмитрии , с братомъ своимъ с Володимеромъ, изрядивъ полкы противу поганых Половець и възрѣвъ на небо умилныма очима, въздохнувъ из глубины сердца, рекоста слово псаломъское :«братие, богъ намъ прибѣжище и сила». И абие съступишася полкы обои; и бысть брань на долгъ час зѣло, и устрашить богъ невидѣмою силою сыны Агаряны , и обратиша плещи на язвы , и погнани быша от крестиянъ и ови же от оружиа падоша, а инии в рѣцѣ истопошася , бещисленое их множество . А на съступи убиенъ бысть тогда князь Федоръ Бѣлозерьскыи и сынъ его князь Иванъ; а иныи князи и воеводы погнашяся по иноплеменницѣх; от страха божиа и от оружиа А кристияньскаго падаху безбожнии Татарове и възнесеть богъ десницю князя великаго Дмитриа Ивановича и брата его князя Володимера Андрѣевича на побѣду иноплеменникъ. Се же бысть грѣх ради наших: въоружаются на них иноплеменьници , да быхом ся отступилѣ своих неправдъ, от братоненавидѣниа и от сребролюбиа и в неправды судящих и от насилья ; нь милосердъ бо есть богъ человѣколюбець , не до конца прогнѣвается на ны,ни в вѣкы враждуеть . Сиа же сдѣяся побѣда князю великому мѣсяца септября въ , на Рожество святѣи богородици, в суботу. Князь же великыи Дмитрии съ братомъ своимъ съ княземъ Володимеромъ, ставъ на костех татарьскых , н многыя князи рускыя и воеводы прехвалными похвалами прославиша пречистую матерь божию богородицю, крѣпько брашася съ иноплеменници за святыя божиа церкви , за правовѣрную вѣру, за всю Рускую землю; а самъ . приихалъ богомь храним въ столныи и великыи град Москву, въ отчину свою, съ своимъ братомъ Володимеромъ.
В лѣто 6889 [1381]. Заложиша церковь камену святыи Дмитрии на Славковѣ улицѣ. Тои же осени стоялъ князь Литовьскыи Скригаило.
Все. Это вся Куливская битва в летописи.
О сожжении Москвы Тохтамышем.
В лѣто 6890 А . Прииде цесарь татарьскыи Тектомышь в сили велицѣ на землю Рускую, много попустоши земли Рускои: взя град Москву и пожьже , и Переяславль, Коломну, Серпоховъ, Дмитровъ , Володимирь , Юрьевъ . Князь же великыи , видя многое множество безбожных Татаръ, и не ста противу имъ, и поиха на Кострому и съ княгинею и с дѣтмѣ , а князь Володимеръ на Волокъ, а мати его и княгинѣ в Торжокъ, а митрополит во Тфѣрь , а владыка коломеньскыи Герасимъ в Новъгород.
Где здесь написано, что Дмитрий поехал войско собирать? Всего два лишних слова, и предстает совершенно иной образ князя.
Это я к тому, что очень легко исказить историческую картину. Одно-два лишних слова, вырванная фраза из контекста и получается то, что хочет автор.
Последний раз редактировалось Zozo; 05.07.2009 в 00:16.
|